GDPR: zwaard van Damocles of kans op betere klantenbinding?

‹ Magazine - overzicht
25 mei 2018
-

GDPR: zwaard van Damocles of kans op betere klantenbinding?

Op 25 mei 2018 gaat één van de meest ingrijpende wijzigingen in de Europese wetgeving van kracht, de General Data Protection Regulation of beter gekend als GDPR. De GDPR waakt erover dat bedrijven en organisaties de persoonlijke data van hun klanten beter moeten beschermen. Zelfs al hou je alleen maar een e-mailadres bij om je klanten nieuwsbrieven te sturen, dan nog moet je de volledige regelgeving naleven.

Bij het niet naleven van deze regels, is het mogelijk dat er (voor het eerst) boetes uitgedeeld worden. Het is dus voor elke handelaar belangrijk om in lijn te zijn met deze nieuwe verordening.

Als we de GDPR nader bekijken is één van de belangrijkste zaken dat klanten meer rechten krijgen ten opzichte van de handelaar die zijn data verwerkt. Zo heeft een klant recht op inzage van zijn data en heeft hij ook het recht om toegang te krijgen tot die data. Andere rechten die de klant heeft zijn bijvoorbeeld ‘recht op bezwaar van verwerking’, ‘recht op wissen van zijn persoonlijke gegevens’, ‘recht op correctie van gegevens’, …

Er zijn ook enkele belangrijke principes waarmee de handelaar rekening moet houden. Zo moet persoonlijke data rechtmatig verkregen zijn door bijvoorbeeld toestemming te vragen aan de klant. De handelaar moet hierin transparant communiceren wat hij ermee gaat doen. Je mag niet meer data vragen dan nodig is. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan dat een bakker het lichaamsgewicht aan zijn klant vraagt. De beschikbare data die een handelaar heeft moet hij zo correct mogelijk houden en mag die niet eeuwig bijhouden. Een klant die een bepaalde tijd niets meer heeft gekocht, moet immers verwijderd worden uit het klantenbestand. Tot slot spreekt het voor zich dat de handelaar integer en vertrouwelijk moet omgaan met de data van zijn klanten.

handelaarsportaal

Met het gebruik van ons digitaal getrouwheidssysteem, bevinden we ons natuurlijk in het vaarwater van de GDPR.  Wij zijn dan ook van oordeel dat, als we bovenstaande richtlijnen juist implementeren, dit een grote opportuniteit is om de relatie tussen Joyn-handelaar en gebruikers te versterken.

Eén van gebruikers van het systeem is Bakkerij Coolens. Mevr. Coolens vertelt: “Vroeger probeerde we de data van onze klanten te verzamelen via wedstrijden. Maar het lukte nooit echt om de data te gebruiken, omdat ik ze dan nog allemaal op de computer moest ingeven. Nu staan alle gegevens van al mijn klanten meteen op mijn computer. Bovendien kan ik nu eenvoudig een geschenk geven op de verjaardag van mijn klanten en moet ik er helemaal geen tijd meer insteken. Of als ze even niet meer langs gekomen zijn, motiveer ik hen terug te komen met 2 koffiekoeken bij hun volgende bezoek. Bovendien zie ik dat mijn klanten vaker terugkomen omdat ze met Joyn ook punten sparen voor één van mijn beloningen.”

Het verzamelen van deze gegevens is één ding maar ze juist verwerken is nog wat anders. De mogelijkheden binnen het Joyn-platform zijn talrijk. Met de rapporten en statistieken in het handelaarsportaal zie je in één oogopslag hoe je klanten bij je winkelen. Bij een scan van een nieuwe klant verzamel je de profiel informatie van deze klant (zoals email, leeftijd, geslacht en postcode). Dit zorgt ervoor dat je niet enkel online campagnes kan sturen, maar zo wordt ook de impact van de jaarmarkt of een avondopening meteen duidelijk voor je.

Het spreekt voor zich dat bij elk van deze voorbeelden goed nagedacht moet worden over privacy en databescherming. Handelaars focussen zich op hun kernactiviteit en klantenbinding terwijl Joyn het wettelijke gedeelte onder de arm neemt:

  • klanten worden geholpen via onze Joyn-helpdesk;
  • de Joyn-gebruiker kan zelf zijn gegevens beheren en up-to-date te houden via de Joyn-app;
  • hij kan zich ook via deze app uitschrijven voor een nieuwsbrief die hij niet meer wil ontvangen;  
  • Joyn communiceert via zijn privacy policy transparant naar de klanten wat er met hun persoonsgegevens gebeurt en zorgt ervoor dat die gegevens rechtmatig verkregen zijn (vb door toestemming te vragen bij registratie)

Al deze maatregelen geeft de Joyn-gebruiker meer vertrouwen. Dat is nu nét de bedoeling van de GDPR wetgeving. We zijn dan ook heel erg fier dat we hier veel aandacht aan besteden en op deze manier een goede ondersteuning bieden aan onze Joyn-handelaars!